Δευτέρα 9 Ιανουαρίου 2012

Ο πόλεμος των deal sites με τους aggregators

Έχουμε αφιερώσει πολλά άρθρα στο θέμα των deal sites, τα οποία θεωρούμε πως είναι μια επαναστατική μέθοδος για να διατίθενται τα προϊόντα μαζικά, να διαφημίζεται ο επιχειρηματίας και να κερδίζει ο καταναλωτής. Αν δεν ξέρετε τι ακριβώς είναι τα deal sites μπορείτε να διαβάσετε τα σχετικά άρθρα. Επίσης, σας έχουμε μιλησει για τους deal aggregators, οι οποίοι συγκεντρώνουν τις προσφορές από διάφορα deal sites και τις παρουσιάζουν κατηγοριοποιημένες, ενώ παράλληλα κερδίζουν προμήθειες αφού λειτουργούν ως affiliates.

Στην αρχή που τα deal sites πάσχιζαν να μαζέψουν χρήστες και να αναπτυχθούν έδιναν προμήθειες παντού και έβλεπαν τους aggregators μόνο ως συμμάχους τους σε αυτό το έργο. Στην πορεία, όμως, είδαν...
πως πλέον οι καταναλωτές προτιμούσαν να επισκέπτονται έναν aggregator , παρά να γράφονται στα newsletter δεκάδων sites. Έτσι, οι περισσότερες πωλήσεις των “ντιλάδικων” περνούσαν μέσα από αυτούς, με αποτέλεσμα το περιθώριο κερδοφορίας τους να είναι μικρό αφού έπρεπε να πληρώνουν τις ανάλογες προμήθειες στους πρώτους. Ειδικά, τα μεγάλα deal sites έχαναν το συγκριτικό τους πλεονέκτημα να έχουν πολλούς χρήστες, αφού και ένα νεοεισερχόμενο μπορούσε να κάνει δεκάδες πωλήσεις.

Το αποτέλεσμα είναι πλέον τα μεγάλα deal a day να θεωρούν τους aggregators ως ανταγωνιστές, καθώς η δύναμή τους ολοένα και αυξάνει καθώς γίνονται γνωστοί στο κοινό. Πρώτη ξεκίνησε τον πόλεμο η πασίγνωστη Groupon που σταμάτησε να πληρώνει προμήθειες σε aggregators. Παρόλα αυτά, οι δεύτεροι συνέχισαν να την εμφανίζουν ακόμα και χωρίς να κερδίζουν χρήματα, αφού ήθελαν οι σελίδες τους να είναι πιο ολοκληρωμένες για τους επισκέπτες τους, μη θέλοντας να λείπουν οι προσφορές του πιο γνωστού δικτύου. Η Groupon, όμως, συνέχισε απαγορεύοντας ακόμα και την εμφάνιση άνευ προμήθειας. Το παράδειγμα του διεθνούς κολοσσού συνέχισε και το Goldendeals της Χρυσής Ευκαιρίας, το οποίο άρχισε να τα σπάει με τη σειρά του με τους aggregators. Το τελευταίο προφανώς θεωρεί πως έχει δυνατότερες προσφορές και πως οι καταναλωτές θα εγγραφούν πέραν από τους aggregators, μόνο και μόνο για να λαμβάνουν τις 2-3 προσφορές τους ανά ημέρα.

Η άποψή μου είναι πως τελικά θα επικρατήσει αυτό που θα αγκαλιάσει ο κόσμος και αυτό που είναι πιο συμφέρον για αυτόν. Είναι αυτονόητο πως προτιμάμε την ύπαρξη σελίδων που να συγκεντρώνουν όλες τις προσφορές από το να τρέχουμε σε κάθε site ξεχωριστά. Έτσι, νομίζω πως η Groupon και όσα deal sites υπερεκτιμούν τις δυνατότητές τους, είτε θα μετανιώσουν και θα γυρίσουν στο μαντρί ή “θα τις φάει ο λύκος”. Αυτό που θα ήταν πιο έξυπνο να κάνουν θα ήταν απλά να επιδιώξουν να δίνουν πολύ μικρές προμήθειες και να αποδεχτούν πως δεν μπορούν να συνεχίσουν μόνοι.

Οι σημαντικότεροι aggregators ανήκουν ή έχουν συγγενική σχέση με τα μεγαλύτερα ελληνικά affiliate networks, έτσι και τα δεύτερα πρότειναν στους affiliates να απομονώσουν τα ατίθασα “ντιλάδικα”. Ενδιαφέρον θα έχει να δούμε πως τελικά θα αντιδράσουν σε αυτές τις κινήσεις οι aggregators. Ως καταναλωτές και affiliates θεωρώ πως θα πρέπει να σαμποτάρουμε τις κινήσεις αυτές που δεν προωθούν καθόλου τον ανταγωνισμό και το συμφέρον μας. Αυτό δεν σημαίνει πως και από την πλευρά των aggregators δεν υπάρχουν προβλήματα. Σήμερα, ακόμα και η θειά μου η Μαρικα έχει ανοίξει ένα deal site. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να αρχίσουν να ισχύουν αυστηρά κριτήρια για το ποιος θα εμφανίζεται και ποιος όχι. Δεν θέλουμε μια αγορά deals που να την μονοπωλούν 3 μεγάλα sites, αλλά ούτε και εκατοντάδες απαράδεκτα sites που να ανακυκλώνουν τις ίδιες και τις ίδιες πρόσφορες με εικονικές εκπτώσεις τις περισσότερες φορές.

1 σχόλιο:

  1. Η μανία των deal sites δείχνει την κατάντια του “Έλληνα επιχειρηματία”, δεν θέλει να βρει μια ιδέα, να τη βελτιώσει, θέλει απλά να κλέψει την ίδέα του δίπλα.

    Έτσι μετά το Groupon ξεπετάχτηκαν, όχι ένα, αλλά τουλάχιστον 130 site που κάνουν ότι και το Groupon, προσφορές.

    Δεν υπάρχει περίπτωση να επιβιώσουν όλα αυτά κι αυτό το ξέρουμε όλοι μας.

    Επιπλέον οι προσφορές τους έχουν αρχίσει να κουράζουν γιατί λίγο – πολύ είναι ίδιες.

    Οπότε τι θα γίνει;

    Αρχικά θα βάζουν προσφορές πιο αραιά. Ήδη πολλά site ανανεώνονται κάθε 4-7 ημέρες.

    Πως να πουλήσεις και πως να είσαι βιώσιμος όταν βγάζεις μια προσφορά με μανικιούρ στα 5 ευρώ και την έχεις στο site σου για 7 ημέρες; Δεν βγαίνει.

    Το δεύτερο κομμάτι είναι να ρίξουν τους “συνεργάτες” τους. Έτσι μειώνουν τις προμήθειες προς όλα τα site που βοήθησαν αυτά τα deal site στην αρχή.

    Έτσι είναι, δεκάδες site και blog “τους έκαναν μάγκες” και τώρα μειώνουν την προμήθεια με το “έτσι θέλω”. Έτσι απλά.

    Αλλά έτσι λειτουργεί το affiliate marketing, τώρα σε χρειάζομαι, τώρα σε πετάω.

    Δεν θα παραβλέψω το γεγονός ότι τουλάχιστον 5 deal sites μείωσαν το ποσοστό που δίνουν στους affilates από 6.5% σε 5%, χωρίς εξήγηση.

    Το μοντέλο είναι αστείο, από την αρχή ήταν. Τα σωστά affiliate προγράμματα προσφέρουν ποσοστό για όλες τις αγορές που κάνει ένας εγγεγραμμένος χρήστης και όχι μόνο για την πρώτη.

    Εγώ δεν σου έφερα τον πελάτη που σου έχει κάνει τζίρο 1000 ευρώ σε ένα έτος; Γιατί να με πληρώσεις μόνο για την πρώτη αγορά;

    Η απάντηση είναι απλή όσο και το ερώτημα. Γιατί είναι μια αγορά αεριτζίδικη, που κάνει κακό στην αγορά, που έχει καταστρέψει το νόημα των προσφορών και που σύντομα θα εκλείψει. Όλοι το λένε, μόδα είναι και θα περάσει. Μέχρι την επόμενη…

    ΑπάντησηΔιαγραφή